Privit din exterior, antreprenoriatul pare a fi ceva foarte sexy. Ți se spune că vei fi propriul șef, că vei putea să îți urmezi pasiunea.
Ne-am obișnuit cu o imagine în care un antreprenor, de obicei un bărbat tânăr, are o idee genială și într-un timp foarte scurt ajunge să facă multe, multe milioane (de dolari).
Dar dacă intri mai în detaliu, îți dai seama că lucrurile nu arată deloc așa. Să pornești un o afacere nu e deloc precum în filme. E greu, e incredibil de greu. Mă refer aici la a construi o afacere, o companie care are o cultură organizațională sănătoasă, care adaugă valoare prin produsele/serviciile pe care le oferă.
Mereu la știri, și mai nou pe bloguri, auzim de poveștile de succes „peste noapte”. Oameni care au ajuns de la stadiul de idee la acele multe milioane foarte, foarte rapid. Fie că vorbim despre exemple recente precum Pokemon Go, mai vechi precum Facebook sau mai puțin cunoscute precum Slack,despre acestea ni se spune că au reușit peste noapte și totul a pornit de la faptul că era o idee grozavă.
Dar ceea ce omit să prezinte aceste aceste povești, foarte frumoase și parțial corecte de altfel, e faptul că acel succes aparent peste noapte a durat, de obicei, 10 ani să se întâmple.
De exemplu, creatorul Pokemon Go a mai avut 3 inițiative în ultimii 10 ani de a îmbina realitatea „reală” cu cea virtuală. Ultima, când a vrut să facă o mică glumă alături de Google și să ascundă ouă de Paște prin diferite locuri pe Google Maps, pe care le puteai descoperi în realitate, a fost momentul de „A-ha!”, când a văzut ce efect are asupra oamenilor îmbinarea celor două medii.
În cele mai romantice povești despre antreprenoriat cum ar fi HP, Apple sau Facebook, ni se prezintă o imagine a unor începuturi firave, dintr-un garaj sau din camera de cămin, de parcă asta ar fi cool și e mai bine acolo decât într-un birou. Dar ce nu-ți spune nimeni e că e foarte greu să să fii mic și fără resurse!
Chiar noi am avut șansa de a începe www.businessmarket.md cât încă eram în facultate. Ori dacă locuiești în cămin, e vară și sunt 50 de grade celsius în cameră, de la vecinii de lângă se aud manele iar de la cei de vis-a-vis rock, și încearcă să se acopere unii pe ceilalți, nu e deloc amuzant!
Încearcă tu să fii creativ în contextul acesta. Sunt sigur că și fondatorii Facebook, Apple și toți ceilalți ar fi preferat să aibă mai mulți bani și un birou decent și liniștit.
Lucrurile nu sunt ca în cărți.
Mai ales că majoritatea lucrărilor scrise despre antreprenoriat ne învață ce să facem pentru ca lucrurile să meargă bine. Dar ce facem când nu e așa? Când lucrurile o iau razna? Pentru că, din ce am văzut până acum, singura constantă în antreprenoriat e faptul că apar probleme.
Iar dacă rămâi doar la imaginea din cărți, well, ești pregătit pentru o mare surpriză. Mai ales că, din păcate, o grămadă de cărți sunt pur și simplu greșite. Pe de o parte, majoritatea sunt scrise în SUA unde societatea e diferită, dar chiar și acolo aceste cărți au o putere foarte mică de a te ajuta să navighezi în ceea ce înseamnă jungla antreprenoriatului.
De exemplu, una din cele mai bine vândute bestseller-uri despre antreprenoriat e „Good to Great” a lui Jim Collins. Acesta analizează ce au făcut unele din cele mai mari companii din lume pentru a ajunge unde sunt astăzi și să valoreze miliarde de dolari.
Ei bine, puține din firmele analizate și date ca exemplu de Collins mai au același succes și astăzi. Și atunci, cât de bine a reușit acesta (sau orice alt autor) să analizeze lucrurile?
Nu există nici un manual pentru antreprenoriat, pentru că sunt atât de mulți factori de care depinde decizia ta, încât doar tu ești cel care trebuie să ia o hotărâre.
Din ce am văzut, majoritatea pornim o afacere pentru că eram buni la ceva, pentru că eram pasionați de ceva. Și am vrut să construim o afacere în jurul acelei pasiuni sau punct forte.
Ce nu-ți spune însă nimeni înainte de a porni o afacere e că vei lucra mai mult „pentru ea” și mai puțin în ea. Iar managementul nu e tocmai cea mai „sexy” chestie de făcut, chiar dacă sună bine.
Asta înseamnă că dacă tu erai bună la a face buchete florale și la flori în general, din momentul în care angajezi primul om trebuie să te ocupi de marketing, de vânzări, de relația cu clienții, de relația cu furnizorii, să faci un plan pe termen mediu măcar, să te asiguri că toate hârtiile sunt în regulă pentru contabilitate etc. și lista poate continua. Cu cât crește afacerea, vei face din ce în ce mai puțin din ceea ce îți plăcea și vei face ceea ce trebuie.
Poate ce am scris mai sus face antreprenoriatul să pară a fi greu și oferă o imagine negativă. E foarte bine, exact asta am vrut.
Pentru că, din punctul meu de vedere, antreprenorii sunt cei care, în pofida a tot ce am scris mai sus, pornesc o afacere. Ei sunt cei care spun „și totuși” indiferent de ceea ce se întâmplă și merg mai departe.
Expertul afacerilor tale!