business-idea

Intreprinzatorul este permanent atent la noi idei de afaceri. El utilizeaza mai multe surse de inspiraţie:

1. Experienţa anterioară de munca

Avantaje:

Marea majoritate a afacerilor noi sunt infiinţate de persoane cu experienţă în acelaşi domeniu de activitate, în care au lucrat în calitate de angajaţi, deoarece întreprinzătorul cunoaşte foarte bine produsul vîndut, procesul de obţinere a lui, furnizorii şi piaţa produsului (clienţii, concurenţa), cunoaşte organizarea internă necesară şi funcţionarea firmei după această structură internă.

În ansamblu, această experienţă anterioară facilitează foarte mult orientarea proaspătului întreprinzător in mediul de activitate al noii sale firme.

Dezavantaje:

Experienţa în acelaşi tip de activitate transformă deseori afacerea într-un simplu loc de muncă: întreprinzătorul este tentat să considere că realizarea activităţilor tehnice importante (aşa cum le cunoaşte deja din experienţa) sunt cel mai important lucru pentru intreaga afacere. În acest fel, el ignoră cu uşurinţă activitatea de planificare strategică, dar şi celelalte activităţi strict necesare oricărei afaceri, dar pe care el nu le-a realizat pînă acum: marketing, contabilitate. În plus, deseori este depăsit de multitudinea activităţilor pe care trebuie sa le desfăşoare, ajungînd să neglijeze şi activităţile de personal sau cele de management.

2. Hobby-uri sau experienţa personală

Avantaje:

Deseori, întreprinzătorul este tentat să transforme o activitate pe care o desfăşoară cu pasiune – un hobby – într-o afacere. În cazul în care afacerea eşuează, întreprinzătorul rămîne cel puţin cu satisfacţia realizării unei activităţi care il pasionează – bineînteles, cu condiţia să nu fi investit foarte mult în afacere.

Dezavantaje:

O astfel de activitate poate fi desfasurata cu rezultate multumitoare de un numar foarte mic de oameni, de obicei numai de intreprinzatorul pasionat.
Unul din cele mai mari pericole este subiectivismul inevitabil al intreprinzatorul in privinta reactiei pietei la produsele pe care le realizeaza: daca intreprinzatorul pune atata pasiune in realizarea produsului sau, este obligatoriu ca si piata sa aiba o atitudine foarte favorabila.

Mai mult decat atat, o firma presupune desfasurarea unei game largi de activitati care nu au nici o legatura directa cu hobby-ul intreprinzatorului (de obicei contabilitate, dar si management, marketing etc.). Astfel de activitati consuma foarte mult timp, pentru ca intreprinzatorul nu are de regula experienta in realizarea lor si nici in delegarea lor catre un specialist.

Pentru contracararea acestor situatii negative, intreprinzatorul trebuie sa studieze intai cu mare atentie piata, inainte de a investi intr-o afacere. In plus, el trebuie sa aiba in vedere si situatia creata ca rezultat al dezvoltarii activitatii sale (activitati noi care trebuie realizate, informatii si resurse suplimentare necesare).

3. Interacţiuni sociale

O sursă permanentă de informaţii o constituie relaţiile de serviciu, cu clienţii, distribuitorii, partenerii de afaceri, concurenţii, prietenii, rudele, cunoştinţele.

În acelaşi timp, întreprinzătorul obişnuieşte să privească mediul social-economic ca o sursa de oportunităţi pe care le poate valorifica prin intermediul afacerii sale.

Una dintre cele mai importante activităţi ale unui om de afaceri este networking-ul. Modul în care îşi creează diferite legături şi cum le exploatează ulterior sunt definitorii pentru succesul afacerii sale.

4. Cautări sistematice

Cel mai frecvent, ideile de afaceri apar întîmplător. Chiar dacă o căutare sistematică este o cale pe care cei mai mulţi întreprinzători o ignoră, identificarea unor noi idei de afaceri depinde într-o măsură împortantă de perseverenţa întreprinzătorului.

Căutarea sistematică presupune consultarea cărţilor şi a altor publicaţii de specialitate, utilizarea unor metode tip brainstorming cu implicarea prietenilor, membrilor familiei, accesarea unor baze de date cu patente şi invenţii. În acest domeniu, Internet-ul a devenit una din cele mai accesibile surse de informaţii.

5. Constatări personale

Uneori, observarea directă a unei nevoi de zi cu zi, poate deveni o sursă de inspiraţie pentru un produs sau serviciu de succes. Lui King C. Gillete, de exemplu, i-a venit ideea aparatului de bărbierit cu senzori bărbierindu-se.

Avantajul acestei situaţii este că tu îţi gîndeşti produsul / serviciului din perspectiva nevoii resimţite de tine, punîndu-te în locul unui potenţial client. Tot prin constatări personale se pot observa şi nevoile altor persoane, indiferent dacă sunt sau nu conştiente de acest lucru.

P.S. Nu uita să te abonezi la www.businessmarket.md aici:  https://www.facebook.com/businesmarketmd/

Expertul afacerilor tale!