Marea majoritate a celor care doresc să pornească o afacere au puțini bani disponibili pentru demararea afacerii. Acesta este unul dintre motivele pentru care aproape 90 % dintre start-up-uri nu supraviețuiesc mai mult de 1 an.

media_504471_en

Dacă stai să citesti cu atenție presa online găsești numeroase exemple de tineri care au pornit afaceri de succes cu sume derizorii (mii de $ și uneori chiar sute de $). Acestea sunt în general excepțiile, căci marea majoritate a celor care se lansează în afaceri cu bani puțini nu reușesc în afaceri. Dar asa cum spuneam la început, banii nu sunt singurul motiv pentru care multe start-up-uri se închid în cateva luni de la pornire. Lista de motive este lungă, cum ar fi: o idee de afaceri nerealistă, necunoașterea pieței, lipsa abilitătilor manageriale, lipsa unui plan coerent de acțiune, lipsa de decizie, etc.

Pentru cei care sunt dispuși să riște și să se apuce de afaceri chiar dacă au foarte puțini bani la dispoziție, vom încerca în continuare să facem câteva recomandări care sperăm să îi ajute. 

Dacă înainte de a te porni ai cumva mai multe idei de afaceri interesante selecteaz-o pe aceea care este cea mai apropiată de meseria ta sau de unul din hobby-urile tale.

Șansele de reușită sunt mult mai mari atunci când cunoști domeniul în care te lansezi, iar asta se întâmplă de cele mai multe ori atunci când ai lucrat în domeniul respectiv sau, și mai bine, dacă vrei să-ți transformi hobby-ul într-o afacere. Când ai puțini bani la dispoziție nu îți permiți, în etapa de pornire, să angajezi un profesionist care să lucreze 10 ore/zi pentru a te ajuta să îți dezvolți afacerea, și de aceea trebuie să te bazezi în primul rând pe abilitățile și pe cunoștințele tale. Tu trebuie să fii profesionistul!

Dacă ai cumva o idee de afaceri care ți se pare genială, dar care este într-un alt domeniu decât meseria ta și nici nu face parte din pasiunile tale, fii foarte precaut și gândește-te foarte bine înainte de a te băga în datorii. Sunt șanse mari să pierzi banii investiți și de aceea gândește-te dacă după un eventual eșec vei mai putea “să o iei de la capăt”. 

Culege din timp informații detaliate despre piață.

În ziua de azi cel mai greu este să vinzi. Foarte multă lume știe să producă ceva sau să ofere anumite servicii dar puțini sunt aceia care reușesc să-și vândă ceea ce au. Pentru a vinde trebuie să cunoști foarte bine piața, să înțelegi care este comportamentul potențialilor clienți și ce îi face pe aceștia să cumpere. Documentează-te foarte bine pe net, dar nu te porni în afacerea respectivă până nu stai de vorbă cu câțiva oameni care lucrează in domeniul respectiv sau au încercat să facă afaceri în acel domeniu. De la ei vei putea afla detalii despre piață, pe care nu le povestește nimeni pe net.

Atunci când pornești cu bani puțini e vital să ai încasări în scurt timp de la demararea afacerii și trebuie să știi foarte bine care sunt practicile comerciale pe piața pe care vei acționa. De exemplu, dacă în domeniul în care te vei lansa există cutuma efectuării plăților la 90 sau 120 zile de la furnizarea bunului sau a serviciului, iar tu ai bani de supraviețuire doar pentru 2 luni, chiar dacă afacerea este teoretic extrem de profitabilă ai mari șanse să dai faliment. 

Gândește-te la soluții de promovare gratuită.

Probabil mulți au auzit vechiul slogan “Reclama e sufletul comerțului”. Timpul a trecut, obiceiurile s-au schimbat și ca atare și modul de promovare a produselor și serviciilor s-a schimbat. Astăzi puțină lume mai apelează la reclama clasică. Mai nou firmele, dar și politicienii de top, apelează la serviciile așa-zisilor “social media expert”, investesc în sponsorizarea unor evenimente publice și apelează la pachete complexe de promovare, din care publicitatea clasică în ziare și la radio reprezintă doar o mică parte.

Partea bună a lucrurilor este că tehnologia modernă a adus și o serie de posibilități de promovare gratuită, sau dacă nu gratuită măcar foarte ieftină. Pe internet, dacă te pricepi cât de cât, poți să te promovezi gratuit. Nu e simplu, căci aceste campanii de promovare pe bloguri, site-uri de anunțuri, platforme de socializare sunt mari consumătoare de timp, dar până la urmă important este că poți să îți atragi clienți fără să scoți bani din buzunar.

Deasemenea, în ziua de azi poți să-ți tipărești și la domiciliu pliante și postere, pe care să le distribui după aceea în oras. E mult de alergat pentru a face așa ceva, dar este foarte ieftin.

Gândește-te foarte bine la prietenii și cunoștințele pe care le ai. E posibil ca unii dintre ei, prin poziția pe care o au, să te poată ajuta în promovarea gratuită a produselor sau servicilor oferite de tine. 

Incearcă să identifici diferite resurse pe care le-ai putea mobiliza pentru a spijini demararea afacerii.

Fă-ți inventarul personal! Vezi ce poți pune la bătaie pentru afacerea ta: mașină, computer, telefon mobil sau orice alt bun tangibil care ți-ar putea fi necesar pentru bunul mers al afacerii. După ce ai terminat cu bunurile tale gândeste-te la bunurile părinților, ale rudelor și eventual ale prietenilor. Gândește-te dacă aceștia ar fi dispuși să ți le împrumute și în ce condiții. În etapa de pornire orice bun (resursă) pe care nu dai bani, chiar dacă e “cu titlu de împrumut”, este extrem de importantă. 

Cultivă relațiile cu oamenii din jurul tău care te-ar putea sprijini și încearcă să-ți faci noi relații.

E un punct foarte sensibil, iar acestă recomandare nu este deloc agreată de oamenii verticali. Ea nu trebuie însă dusă la extrem și nu înseamnă să-ți îmbunătățești relațiile cu oameni pe care diverse motive nu îi poți suporta. Încearcă totuși să vezi cum poți să îți imbunătățești relațiile cu acei oameni cu care simți că poți colabora și care te pot ajuta în ceea ce faci. 

Fii foarte atent la sursele de finanțare a afacerii.

Nu lua bani de la cămătari, chiar dacă îti lispește doar o mică parte din suma necesară demarării afacerii! Banii luați împrumut într-un mod nechibzuit pot genera mari probleme pentru o firmă și pot duce chiar și la faliment. În plus stresul unor datorii către cămătari îți compromite modul de a judeca lucrurile și te face să greșești.

Decât să iei bani împumut cu o dobândă foarte mare mai bine renunță la o parte din lucrurile tale. Chiar dacă ești foarte atașat de ele vinde-le și folosește banii în afacere.

Ca și sursă suplimentară de finanțare încearcă să folosești leasing-ul (dacă este posibil). Este adevărat că leasingul este o variantă de finanțare relativ scumpă dar este incomparabil mai ieftină decat banii luați de la cămătari sau de la IFN-uri. 

Înscrie-te la un curs de antreprenoriat.

Pentru a reuși în afaceri trebuie să te pricepi la mute lucruri. Trebuie să fii un bun manager, trebuie să te pricepi la marketing, să ai câteva noțiuni de baza despre contabilitate, să ințelegi importanța planificării financiare, să cunoști cât de cât legislația de afaceri și mute altele. Dacă nu ești economist ar fi foarte bine ca înainte să pornești afacerea să te înscrii la un curs de instruire pentru întreprinzători. Te va ajuta ca după demararea afacerii să economisești bani. 

Fă-ți un Plan de Afacere.

Teoretic după ce ți-ai clarificat ideea de afaceri, ai cules informații detaliate despre piață, ai găsit soluții de promovare gratuită și în plus ai fost și la un curs de antreprenoriat îți spui că poți porni afacerea. Ar fi bine totuși să îți faci și un Plan de Afacere. Te va ajuta să eviți cheltuielile neimportante și să-ți optimizezi afacerea, iar optimizarea înseamnă până la urmă economie de bani. 

În cazul în care, după ce ți-ai făcut Planul de Afaceri ajungi la concluzia că nu ai bani suficienți pentru a demara afacerea pe care ți-o dorești caută-ți asociați. E un pas greu de făcut fiindcă moldovenii gândesc așa: “e idea mea și nu vreau s-o împart cu nimeni!”. Trebuie să întelegi că 50% din ceva e mult mai mult decât 100% din zero !

P.S. Nu uita să te abonezi la www.businessmarket.md aici:  https://www.facebook.com/businesmarketmd/

Expertul afacerilor tale!